fredag 25 juni 2010

Denna sommars hårklippning och dess orsaker

Det är idag lite drygt ett år och en vecka sedan jag skrev mitt första inlägg på den här bloggen. Egentligen hade jag tänkt uppmärksamma det på självaste årsdagen, men jag har inte haft så mycket tid för bloggande på sistone, så jag får göra det nu istället. Bara så att ni vet att bloggen har mer än ett år på nacken och still goes strong liksom.

Jag tänkte göra en liten lista på vad som har tagit upp min tid istället för bloggande den sista tiden:

-Studenten med allt som hör den till
-Fotbolls-VM
-naiv. super.
-Öl
-Vin
-Sprit
-Min personliga fotbollskommentator (jo, jag har faktiskt en sådan)
-Hem till gården
-Vegetarisk mat (på gott och ont)
-Öl i kombination med fotbolls-VM
-Ännu mer öl
-Fotbollsspelande
-Grillning
-Chips
-Aktivt facebookande
-Bongo Bar
-Parkhäng

I listan har jag medvetet uteslutit två för min sommar oerhört viktiga saker, nämligen hårklippning och besök på äldreboende. Varför jag har uteslutit dessa två punkter från listan beror på den här bloggens andra inlägg, vilket skrevs förra sommaren och är lite av en profetia av vad som kommer att hända den här sommaren. Eftersom jag nu vet huruvida den var sann eller ej tänkte jag även låta er, kära läsare, få reda på det. Om man inte har läst eller inte kommer ihåg inlägget och inte orkar läsa det igen kan jag berätta att profetian i stora drag gick ut på att jag den här sommaren kommer ha jättelångt hår och vara arbetslös, varför min far blir rosenrasande och ryter "klipp dig och skaffa ett jobb!" i ansiktet på mig, vilket leder till att jag tar mitt förnuft till fånga och skärper mig genom att klippa till en tintinlugg och påbörjar banan mot svenssonliv. Jag skrev också att jag eventuellt kommer bli Elias med epitetet "den omhändertagande" och att det inte är något jag ser fram emot.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan profetian skrevs och jag har för tillfället massa ostbågesmulor på mitt tangentbord (jag dricker öl och äter ostbågar samtidigt som jag skriver det här inlägget). Kanske tyder det på dekadens, men ostbågesmulorna till trots har jag faktiskt både nyligen klippt mig och skaffat ett jobb, vilket ju de båda uteslutna punkterna från listan indikerade. Det är till och med så att far innan jag klippte mig tyckte att jag borde just klippa mig för att inte skrämma slag på åldringarna på äldreboendet. Kanske är det inte riktigt lika hårt som "klipp dig och skaffa ett jobb!", men jag tyckte att det räckte för att profetian i princip skulle kunna räknas som uppfylld. Speciellt med tanke på att det inte var första, utan andra gången, han sa någonting liknande.

Att jag klippte mig berodde emellertid inte främst på att far sa till mig, utan mest på att min personlige fotbollskommentator erbjöd sig att göra det. Någon bild på frillan tänker jag dock inte bjuda på här - det är för jobbigt att ta egobilder tycker jag. Jobbigt äre. Men jag tycker själv att jag ser relativt anständig ut nu i alla fall. Så pass anständig att Elias den omhändertagande nog kommer att gå hem hos gamlingarna på Junegården i sommar. Det är trots förra årets ganska påtagliga skepticism någonting jag nu faktiskt ser fram emot.

4 kommentarer:

  1. Celebrate my girlfriend's great
    She makes me wait and I sit and suffocate

    (det blir inte mer kritik än så)

    SvaraRadera
  2. YEAH. elias + gamlingar = sant.
    det kommer passa dig bra, unge man. klapp klapp pa axeln

    SvaraRadera
  3. Jag börjar faktiskt komma in i det lite nu Sanna! Har till och med torkat en gammal man där bak. Det känns gött.

    SvaraRadera
  4. haha, va fint!
    jag torkar smabarn dar bak istallet. lite mindre yta att bemastra, sa att saga.
    men jag maste nog saga att jag pa nagot vis foredrar gamlingar.

    SvaraRadera