måndag 12 juli 2010

Tygpåsar

Fram till för ungefär ett år sedan hade jag alltid mina skolgrejer i en ryggsäck när jag skulle till skolan. Ryggsäcken hade jag för det mesta på ryggen, och jag tyckte inte att det var några konstigheter med det. Jag reflekterade inte ens över huruvida min ryggsäck var fashion eller ej, utan hade egentligen på mig den mest av gammal vana. Inte förrän en klasskamrat till mig påpekade att jag såg ut som en förvuxen mellanstadieelev med min ryggsäck hade jag ens tänkt tanken att det kanske var hög tid för mig att byta ut den mot något stilmässigt mer tilltalande. Något som andades fashion istället för funktionalitet.

Det dröjde emellertid ett tag innan fröet som min klasskompis hade sått hos mig utvecklades till ett fullstort och grönbeklätt arbuscula. Men, när bladen framåt sensommaren till slut slog ut slog de i alla fall ut ordentligt; ryggsäcken byttes ut mot en tygpåse från Coop Forum, och hela tillvaron blev med det grönare än någonsin för min del. Med en grön tygpåse kan tillvaron inte bli annat än grön, nämligen.

Utöver det att påsen var grön spred den också ett numera klassiskt budskap om sin bärare, vilket ju var jag. "Jag är snygg och gör skillnad" stod det på den den, och jag kände väl för det mesta att jag nog levde upp till det, men det fanns ändå tillfällen då jag gick omkring och kände mig fruktansvärt paradoxal tillsammans med min tygpåse. Vid sådana tillfällen hade jag dock som tur var en lösning, då jag vände andra sidan av påsen mot omvärlden. På så vis kunde jag använda min påse i vått och torrt, även om jag någon skönhetsmiss hade begått, och det dröjde faktiskt så mycket som tio månader innan jag påsen mot en annan bytte bort. Under de tio månaderna hann jag och min påse vara med om mycket. En hel del finns förevigat antingen på fotografi eller på facebook, och eftersom jag har möjlighet att göra det tänkte jag bjuda på ett litet collage av bilder från vår tid tillsammans:


Mot slutet av min tid med den gröna tygpåsen blev mitt medvetande belägrat av en fundering. Jag hade sett filmen The Butterfly Effect, och inledningscitatet "It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world" fick mig att tänka på hur annorlunda saker och ting skulle kunna vara om bara någon liten detalj i mitt liv hade artat sig annorlunda. Måhända fanns det ingen större mening med att tänka så, men jag kunde inte riktigt släppa det. Jag försökte minnas till synes obetydliga händelser att tänka kontrafaktiskt kring, och det satte huvudbry på mig. Mest huvudbry vållade tanken på min gröna tygpåse. Hur skulle mitt liv ha sett ut om jag inte hade köpt den? Jag nämnde min fundering högt för en vän, men hon verkade inte riktigt lika fascinerad av min tankegång som jag var, så jag tänkte att det kanske är bäst att hålla mina funderingar för mig själv.

Livet löpte sedan på, och jag började så smått släppa mina stora funderingar kring små saker. I början av maj åkte jag till Prag och eftersom det här sedan länge påbörjade inlägget ännu inte är klart och jag inte orkar skriva klart det nu men ändå vill publicera någonting låter jag inlägget ta slut här. Förhoppningsvis kommer den raffinerade fortsättningen inom kort.

3 kommentarer:

  1. Det finns mycket vi kommer tänka på när vi är tretti och tänker tillbaka till "när jaaag var ung". Converse, konstiga luggar, stuprörsjeans och tygpåsar kommer helt klart vara i framkant när man ska definiera hur vi tänkte och klädde oss då, för länge sedan.

    SvaraRadera
  2. Äh, när jag är tretti ska jag fan fortfarande bära tygpåse. Tygpåsar är för bra för att någonsin förpassas till det förgångna! Snyggt och smidigt, kan inte bli mycket bättre.

    SvaraRadera
  3. har kanske inte tygpasen oppnat manga intressanta samtal du haft i dina dar? en tanke bara. hoho. Cooppasen ar ju lite ditt signum, Elias.

    SvaraRadera