tisdag 14 juli 2009

Cigaretter och rakblad

Har man någon gång köpt cigaretter på ICA Maxi så vet man att det går inte går till som i vilken kiosk eller Pressbyrå som helst. Nej, är man på Maxi och frågar efter exempelvis ett paket Marlboro röda får man inte paketet direkt i handen, som brukligt är i andra tobakssäljande affärer. Istället får man ett litet kort, prydligt och fint med en bild på det önskade cigarettpaketet och en liten streckkod. Detta kort tar man sedan med sig till en automat som finns belägen inte långt ifrån kassorna. För att få ut sitt efterlängtade paket cancerpinnar stoppar man därefter kortet i automaten så att den kan läsa av streckkoden, och vips ramlar det ner ett paket rykande (inte bokstavligt talat) färska ciggilusingar.

Ovanstående process kan tyckas lite omständlig, men givetvis finns det ett syfte med att samla butikens cigaretter i en automat. Vad syftet är orkar jag emellertid inte spekulera avsevärt mycket i. Vad jag däremot orkar är att dela med mig av en iakttagelse jag har gjort i samband med tidigare cigarettinköp på Maxi. Jämte ciggautomaten finns nämligen en annan automat, innehållandes rakblad. En rakbladsautomat och en cigarettautomat, sida vid sida på ett stort köpcenter i Jönköping. Ter det sig inte lite underligt? Det tyckte i alla fall jag till en början. Vid en första anblick är ju de båda produkterna, om man överdriver något, så långt ifrån lika det går att bli. Se bara:


Hur man än vrider eller vinklar det hela så är det väldigt svårt att se likheter, både vad gäller skapelsernas utseende och de traditionella användningsområdena.

En sen kväll för några månader sedan satt jag så och slökollade lite på youtube. Jag trillade över ett gammalt klipp med Magnus Uggla (klipp) i vilket han vid ungefär 03:18 påstås vara väldigt destruktiv. Förstöra sig själv. Självdestruktivitet. Klippet inspirerade mig att gå in på Wikipedia och söka på just ”självdestruktivitet”, vilket förde mig hit. Medan jag satt och läste artikeln gick det så sakteliga upp för mig; cigarett- och rakbladsautomater, deras innehåll är kanske inte så fruktansvärt olika varandras ändå! På empirisk väg visste jag redan en del om att bruka cigaretter, men hur det är att bryta mot rakbladets tillämpningsnormer visste jag inte mycket om. När jag nu läste om det förstod jag dock att rökning av cigaretter i munnen och skärning med rakblad på handleden i mångt och mycket är väldigt likartade fenomen. Varför, kan man fråga sig. Här kommer min redogörelse:

I artikeln står det att rakblad är det vanligast förekommande föremålet som används vid självskadebeteende. Med det i åtanke kan man sedan begrunda följande fakta (vissa saknar källa) om beteendet, alla hämtade från Wikipedia:

-Den som uppvisar detta beteende kan säga sig uppleva en känsla av lugn efteråt.
-Självskadebeteende upplevs ofta som beroendeframkallande.
-Ofta försöker närstående hindra personen i fråga att skada sig, eller bara säga att personen måste sluta skada sig själv, vilket inte alltid är enkelt.
-Har personen sjunkit för djupt ner i depressionen räknar personen självskadebeteendet som en vardagssyssla, precis som äta och sova.


På alla dessa fyra punkter kan en rökare troligtvis känna igen sig. Likheterna mellan rakblad och cigaretter finns alltså där. Båda tingen går att använda till att vara självdestruktiv och de bidrar till liknande symptom hos användaren. Jag säger inte att det är därför de båda går att finna i automater bredvid varandra på ICA Maxi, men det är ett nästan kusligt sammanträffande.

Det sägs att någon någon gång har sagt att ”varje bloss cannabis är som ett hyveltag mot hjärnan”, i syftet att avskräcka ungdomar. Kanske kommer samma person, eller någon annan med samma känsla för metaforer, någon gång i framtiden yppa att ”varje bloss tobak är som att skära sig med ett rakblad på handleden”. Om det ligger sanning i de orden eller inte låter jag vara osagt. I vilket fall som helst så står automaterna kvar där på Maxi, kanske för att påminna oss.

4 kommentarer:

  1. Du har tvivelsutan ett antal poänger i det du skriver!

    SvaraRadera
  2. Förhoppningsvis är det så! Eller, egentligen inte på vissa punkter. Det vore exempelvis mycket trevligare om varje bloss tobak är lika nyttigt som en löprunda =)

    SvaraRadera
  3. Det var länge sedan man hittade en såhär bra blogg. Good job!

    SvaraRadera
  4. Tack så jättemycket! Kul att få lite positiv respons :)

    SvaraRadera