tisdag 30 juni 2009

Ett experiment i ensamhet

Med anledning av Ahlen den riktiges inlägg om Svenska Dagbladets artikel om ensamhet tänkte jag utföra ett litet experiment. Idén är både enkel och briljant; jag ska testa och recensera de olika sätten att hantera ensamhet på som finns i artikelns faktaruta. Det är för mig ett ypperligt tillfälle att göra detta ikväll då hela huset står tomt och jag känner mig ganska ensam. Extremt ensam skulle man till och med kunna säga, om man vill göra testet mer intressant och blunda lite för att det finns nyanser i känslan ensamhet. Om någon inte orkar leta upp faktarutan i artikeln så tar jag mig friheten att publicera den här:

Detta hjälper inte:
•Göra ingenting
•Tröstäta
•Dricka alkohol
•Se på tv
•Gråta

Detta hjälper:
•Ringa någon
•Besöka någon
•Promenera
•Läsa
•Ha en hobby


Alla punkter är tyvärr inte genomförbara men jag ska göra upp ett kvällsschema utifrån dem så gott det går. Min kväll kommer därför att se ut ungefär så här:

20.45-21.15: Matförtäring
Kvällsmat beståendes av nudelsoppa, gurka och mjölk. Det här lägger jag in under kategorin "tröstäta" och bör således känna mig ensam när jag äter min mat.

21.15-21.30: Ingenting
Absolut ingenting kommer att göras. Min känsla av ensamhet ska enligt SvD här vara stor.

21.30-22.00: Gitarrspelande
Utövning av musikalisk kreativitet räknar jag som att ha en hobby och kommer därför, om man ska tro på artikelns faktaruta, inte känna mig så ensam när jag sitter och klinkar.

22.00-22.30: Promenad
Jag ger mig ut i sommarkvällen tillsammans med ett knippe cigaretter och ska enligt SvD på så sätt inte sukta efter sällskap.

22.35-23.05: TV-tittande
Kanal 6 visar 2 1/2 män och jag kommer sitta bänkad framför det i TV-soffan. Enligt SvD innebär detta ensamhetskänsla.

23.10-23.40: Läsning
Pär Lagerkvists Barabbas ligger och väntar på mitt nattduksbord. Med den slår jag mig vid den här programpunkten ner i min läsfåtölj för att mildra den ensamhetskänsla jag fått från TV-tittandet.

23.40-00.30: MSN
Då jag inte orkar besöka eller ringa någon kompis använder jag MSN som subsitut. Ett gott substitut skulle jag vilja säga, och jag hoppas att min ensamhet här kommer vara som bortblåst.

Med den här planeringen täcker jag in inte mindre än åtta av de tio punkter som finns listade i faktarutan. Varken gråta eller dricka alkohol är genomförbara. När klockan slår 00.30 kommer jag att logga ut från MSN och påbörja min recension av aftonens aktiviteter utifrån ett ensamhetsperspektiv. Håll ut du ensamme läsare, snart vet du vilket det bästa botemedlet är!

4 kommentarer:

  1. Mycket bra initiativ! Jag ser fram emot en recension innan jag lägger mig och laddar batterierna inför morgondagens Arvika-resa.

    SvaraRadera
  2. Recensionen skall börja skrivas precis i detta nu. Håll ut!

    SvaraRadera
  3. Jag måste tyvärr meddela att recensionen får vänta till imorgon. Jag är för trött för att färdigställa den just nu helt enkelt.

    SvaraRadera
  4. det är nu jag är galet nyfiken på din kommande recension...

    SvaraRadera