söndag 4 april 2010

Oskickligt skördat

Eftersom något av det roligaste med att blogga är att få respons på det man skriver har jag fram till nu haft ett litet fält under varje inlägg döpt till "Bödelns omdömde". Där har bödeln, det vill säga ni läsare, haft möjlighet att på en fyrgradig skala avgöra hur trevlig läsning inlägget har varit för er. Egentligen föredrar jag så klart kommentarer framför sådant ikryssande, men jag har tänkt att det är ett fint komplement till kommentarer, eftersom det tillåter även läsare som inte vill träda fram i rampljuset att lämna ett litet avtryck.

Ikväll har jag emellertid bytt ut den fyrgradiga skalan till tvågradig. Den förra hade spelat ut sin roll kände jag, och den var dessutom ganska fantasilös. Den nya gillar jag betydligt bättre. Inspirationen till den har jag hämtat från buddhismen, där man metaforiskt brukar tala om förtjänsternas fält: gör man något gott är det samma sak som att där skörda skickligt, gör man något dåligt är detsamma som att där skörda oskickligt. Tror man på karmalagen menar man vidare att varje skicklig skörd på något sätt kommer att gynna en själv, antingen i det här livet eller nästa, och vice versa. I strikt tolkning innebär alltså karmalagen att allting som händer en, bra som dåligt, har sin orsak i vad man har gjort tidigare.

Hur som helst. När jag som bäst satt och experimenterade med blogspots olika funktioner, vilka jag tyvärr behärskar långtifrån så bra som jag skulle vilja, märkte jag att länken till kommentarsidan och förtjänsternas fält-grejen hade bytt plats (jag vill att fält-grejen ska vara överst, kommentarslänken underst, inte tvärtom som det är nu). Jag gick därför in för att återställa ordningen till det normala, men till mitt stora förtret hände ingenting, även om jag gjorde som man ska göra. Igen och igen försökte jag ändra tillbaka så att allt blev i sin ordning, men ingenting blev riktigt som jag ville. Nu har jag gett upp för dagen och tänker därför inte ödsla mer tid på det.

Kanske har min otur med blogspot någonting att göra med ett oskickligt skördande på förtjänsternas fält. Kanske var det inte bra för min karma att ta bort "Bödelns omdöme" från bloggen. I och för sig tror jag inte att orsak/verkan-delen i karmalagen stämmer fullt ut, men man kan aldrig veta säkert. Därför inviger jag min nya tvågradiga skala med att kryssa för "oskickligt skördat" på det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar