måndag 12 oktober 2009

Ett vanligt blogginlägg helt enkelt

Vanligtvis när jag sätter mig för att skriva ett blogginlägg brukar jag ha en ganska väl uttänkt plan för vad inlägget ska innehålla. Ofta är det något jag har gått och funderat på ett tag och ofta blir det kanske inte exakt så som jag först hade tänkt mig, utan i regel lite längre samt med fokus på något annat, men i vilket fall som helst brukar jag i alla fall ha en idé innan jag slår mig ner i datastolen för att påbörja ett inlägg. Vanligtvis brukar jag också skriva mina inlägg i programmet Open Office (en gratisvariant av Word), mest för att det känns seriösare och mer lustfyllt än att skriva direkt på blogspot. Den här gången gör jag inte det. Inte heller har jag gått och grunnat på vad jag ska skriva om. Istället tänkte jag skriva ett mer traditionellt och stereotypt blogginlägg, innehållandes både fika och dagens outfit. Först tänkte jag bara bjuda på dagens låt!

The Slaves - Everyone Is On Drugs


Så var det avklarat. Om jag har uppfattat allting riktigt rätt så är just en sådan "dagens låt" någonting man med fördel kan inleda ett blogginlägg med. Efter det är en kortare beskrivning av dagen vanlig och jag ska därför försöka redogöra för min. Den började med en väldigt välbehövlig sovmorgon till 11.05, något som möjliggjorde att jag kunde få ihop de så viktiga åtta timmarna på natten. Sedan var det psykologi med Barbro som gällde, vilket som alltid var intressant. Vi talade om läderlappen och Jungs arketyper och jag kände under lektionen att jag verkligen vill läsa psykologi b till våren. På något sätt borde det väl gå att klämma in i schemat? Efter psykologin kunde jag tillsammans med mina klasskamrater kalasa på potatismos, någon form av köttfärsbiff samt lingonsylt i Linden. Det var gott. Sist på dagens skolschema stod ämnet Samhällskunskap och det blev en väldigt ogivande lektion. Vi fick nämligen, liksom de senaste lektionstillfällena, friheten sitta framför datorer största delen av lektionstiden och en sådan frihet klarar majoriteten av klass SP3A inte av (jag tillhör dessvärre denna majoritet). Mer tid lades på Paf le Chien än på att komma underfund med orsakerna till Etiopiens inte så väldigt avundsvärda ekonomiska situation, men magister Pihlkvist klagade inte utan var i vanlig ordning på gott humör trots att klassen inte visade något större intresse för Afrika. Det gick till och med så långt att även han försummade sina arbetsuppgifter för att istället hänge sig åt sparkandets konst. Inte mig emot dock, då jag var tvungen att samla styrka inför dagens mandomsprov: körskolelektion. Dagen till ära fick jag glida omkring i trakterna kring Torpa, vilket enligt mina mått mätt gick galant. Efter det att jag tagit mig framåt genom att sätta bilhjul i rullning kunde jag till sist rulla iväg hemåt på cykel. Hemma väntade en, beroende på att vi har hantverkare hemma, helt annorlunda mellanvåning än jag lämnat. Detta skulle jag kunna skriva mycket om, men jag nöjer mig istället med att klaga lite på att de satt diskmaskinen ur spel. Nu måste vi diska för hand i några veckor, hujedamej för det! Framåt kvällen bestämdes det efter initiativ av Mickan* att vi skulle fika. Som brukligt vid sådana tillfällen hade jag inga pengar att spendera utan fick istället sitta och kolla på när andra åt och drack. Inte kul, men jag kunde i alla fall unna mig två Corner så jag ska väl inte klaga så fruktansvärt mycket. Kallt var det dock, det kanske jag kan klaga på lite. Så pass kallt att jag var tvungen till en varm dusch när jag kom hem. Efter den varma duschen satte jag mig här och började skriva.

Ja, det var väl min dag i korthet. Kanske skulle det långa stycket kunna delas in i flera små men jag orkade inte tänka på sånt. Jag tänker inte heller läsa igenom det för att rätta till småfel innan jag trycker på den orange-vita knappen med texten "publicera inlägg". Det är ett tydligt tecken på att jag är trött. Innan jag avslutar med "tjingeling" återstår nu bara dagens utlovade outfit. Dessvärre har jag inte tagit en bild på denna, utan får använda två gamla bilder från facebook. Försök gärna att föreställ er hur det hade sett ut om jag stod framför spegeln med kameran i högsta hugg och med ett stelt leende istället. På det vänstra fotografiet har jag hur som helst på mig de byxor jag använt under dagen, på den högra tröjan. Byxorna är köpta på Brothers & Sisters och kostar runt femhundralappen, tröjan är köpt på MQ och är av märket Blueprint. Nu vet ni det, om ni mot förmodan fortfarande kommer ihåg det, och jag vet hur det känns att skriva ett relativt stereotypt blogginlägg. Headsetet är förresten egentillverkat och går inte att köpa i butik. Tjingeling!


*Den uppmärksamme läsaren kanske lägger märke till att det här är första gången jag publicerar en kompis namn i ett inlägg här på bloggen. Att jag gör det just i det här inlägget är givetvis ingen slump, då bloggare vanligtvis inte brukar vara sena med att avslöja alla hippa människor de umgås med.

8 kommentarer:

  1. Det gläder mig att jag är hipp nog att nämnas. :) Nästa gång vill jag se dagens outfit med en bild knäppt i spegeln eller med korsade ben-posen.

    SvaraRadera
  2. Tja, du har ju en gång faktiskt benämnt mig som "Ahlen den riktige" och i samma veva länkat vidare till min blogg, men det är väl inte riktigt samma sak kanske.

    SvaraRadera
  3. Du är alltid hipp Mickiz, och jag ska försöka ge mig på korsade ben-posen nästa gång. Resultatet riskerar emellertid att bli lite halvdant då poser inte brukar vara min grej riktigt.

    Ahlen, den riktige, nu när du säger det kommer jag på att du har helt rätt. Läget var väl lite annorlunda den gången, men det borde ju rimligtvis ha räknats som att ha nämnt en kompis namn. Jag får ursäkta mig så mycket för att jag glömde!

    SvaraRadera
  4. Barbro. Och du säger att du vill läsa mer psykologi? Jag ska snart publicera ett kort och koncist inlägg om varför du borde tänka om.

    SvaraRadera
  5. Ett "Mrs. X"/"Mr. X" hade varit lite bättre men grattis du är en av oss nu! :-) Dock föredrar jag dina "vanliga" inlägg.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar Barbros lektioner. Hon lyckas alltid prata om filmer jag tycker om, nu senast var det Fight Club som var på tapeten. Men om det finns anledningar att tänka om så tar jag gärna del av dessa!

    Haha, "Mrs. X/ Mr.X" tänkte jag faktiskt inte på, trots att man ser det lite här och var. En annan sak jag missade var en hiss/diss-lista. Det får bli någon annan gång! Och det glädjer mig att du föredrar mina andra inlägg framför det här! =)

    SvaraRadera
  7. Det där var ett ovanligt bra vanligt inlägg, tycker jag. Fast den där bloggposen skulle faktiskt varit pricken över i:et. Men i utan prick är ju ganska okej det också. Förresten. Vad roligt det var att se dig där i bussen. HIHI.

    SvaraRadera
  8. Ett stort i är ju utan prick, och ett stort i är bra. Vi får väl se det här som inlägget med stort i helt enkelt :) Och haha, det var roligt att se dig komma flåsande där på cykeln också.

    SvaraRadera