torsdag 6 augusti 2009

Nu överdriver jag... eller?

Jag hade egentligen inga planer på att skriva någonting nu men när jag läste igenom föregående inlägg föll det liksom över mig vilken förrädisk fras "nu överdriver jag" är. Jag skrev det ett antal gånger senast, utan minsta antydan till reflektion över vad det egentligen betyder. För om man säger att man överdriver, då betyder det ju att man gör det just nu. Och om man säger att man överdriver, då blir ju det i så fall en överdrift. Det betyder alltså att om man säger att man överdriver, då gör man det inte eftersom det är en överdrift. För att få den innebörd man eftersträvar bör man därför egentligen uttrycka sig någonting i stil med "det är ingen överdrift att jag överdriver nu". Det känns inte lika naturligt, i alla fall inte för mig, men om allt ska bli korrekt rätt så är det väl så man ska uttrycka sig antar jag.

1 kommentar:

  1. Det stämmer! Man skall alltid sträva efter att uttrycka sig korrekt rätt. Har du uppfattat mig korrekt rätt?

    SvaraRadera